29 oktober 2011

Spaar tips! €€€


Hoe spaar je? nou dat is eigenlijk heel makkelijk; zorgen dat je minder uitgeeft dan je binnen krijgt, maar in de praktijk is het wat moeilijk; er zijn namelijk allerlei verleidingen waardoor het heel moeilijk wordt om vol te houden bijvoorbeeld een nieuwe collectie van je favoriete make-up merk :). Hier 3 tips die ik zelf toepas en voor mij goed werken.


1. Zorg dat je al je kleine muntjes goed bewaard, je kan ze in een pot doen en dat geld sparen maar je kan ze ook gewoon in je portemonnee doen en zorgen dat je zoveel mogelijk met die muntjes betaalt en het 'grote geld' in de portemonnee houd.

2. Neem een bepaalt bedrag mee als je gaat winkelen, soms is dat heel lastig, maar het weerhoud je van iets kopen wat je niet écht nodig hebt of het zorgt dat je binnen je budget blijft. Als je bijvoorbeeld kleding gaat kopen en je wilt 3 shirts kopen en het mag maximaal €90 kosten, neem dan iets van €100 mee zodat je nog een beetje ruimte hebt maar als je echt die hard moet sparen houd het dan bij €90. Hierdoor zorg je dat je niet geld gaat uitgeven aan dingen die je niet persé nodig hebt.

3. Maak een plan voor jezelf,  gewoon al je inkomsten berekenen en dan kijken hoe lang je moet sparen. Leuk fotootje van waarvoor je spaart erbij en klaar ben je ! Dit helpt je een overzicht te geven en dan weet je hoelang je nog moet etc. Vooral bij grote aankopen is dit handig.

Dit zijn drie tips die ik zelf gebruik, je hebt natuurlijk nog veel meer tips over sparen, bijvoorbeel besparen op etentjes etc. maar die zijn voor mij niet zo toepasselijk aangezien ik dat soort dingen niet zelf hoef te betalen. Wel koop ik in de 'spaar-periodes' wat minder tijdschriften aangezien ik die wel vaak koop en probeer ik mijn bel-tegoed niet zo snel op te maken.

Het is eigenlijk al een hele tijd geleden dat ik een spaar-plan heb gemaakt. Dat was twee jaar geleden voor mijn camera, daar heb ik toen iets minder dan een jaar voor gespaart en de rest had ik voor mijn verjaardag gekregen. Nu spaar ik voor beautyproducten, hier maak ik natuurlijk niet hele 'spaar-plannen' voor, maar als nog moet ik hier wel voor sparen omdat ik de voorkeur heb voor iets duurdere beauty-merken. Maar dat ben ik en misschien spaar jij wel voor iets heel anders!

In ieder geval, sparen is moeilijk en duurt soms lang (vaak té lang ;) Heb jij nog een goede tip, ben je aan het sparen voor iets of heb je laatst iets gekocht van je spaargeld? Laat het weten bij de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je een reactie achterlaat! Alsjeblieft geen spam en houd het netjes! Goed onderbouwde opmerkingen en kritiek zijn altijd welkom!