12 oktober 2011

Tips voor het plannen en organiseren van je school werk (No. 1)


Toen ik net op de middelbare school zat had ik moeite met het plannen en organiseren van mijn schoolwerk. Ik vond het, zoals waarschijnlijk iedereen wel over huiswerk denkt, niet erg leuk. Toch heb ik alweer na vier jaar voor mezelf wel wat handige methodes aangeleerd. Vandaag geef ik jullie 5 handige tips qua schoolwerk.


1. Als je veel moet doen maar je weet niet waar je moet beginnen, begin dat met een vak waarbij je opgaven of sommetjes moet doen,  zoals wiskunde. Hierdoor kom je alvast in het 'ritme' van het huiswerk doen en zal het makkelijker zijn om aan de rest te beginnen.

2. Plan niet hoe lang je iets gaat doen maar wat je gaat doen. Dit werkt bij mij goed, aangezien als ik plan hoe lang ik het ga doen snel naar de klok ga kijken, en me daardoor meer concentreer op de tijd dan wat ik aan het leren ben. Als ik dan plan wat ik ga doen, concentreer ik me meer op het leerwerk. Natuurlijk schat ik wel ongeveer hoe lang het gaat duren, en als het veel langer duurt dan stop ik even.

3. Neem pauzes. Je kan je namelijk maar voor een bepaalde tijd concentreren en daarna ga je waarschijnlijk toch maar een beetje naar buiten staren. Het concentratievermogen is per persoon verschillend dus misschien kan jij je voor een uur concentreren maar je vriendin net 20 minuten. Als ik een pauze neem ga ik even wat drinken en in de tuin zitten, en soms als ik echt veel huiswerk heb loop ik even een rondje door de straat.  Zo kan je even je hoofd leeg maken en daarna weer verder gaan.

4. Maak je huiswerk met aandacht. Ik kwam er ook later pas achter dat dat wel handig is, want eerst schreef ik maar wat op of ik schreef het van iemand over. Meestal met geschiedenis. Maar als je gewoon elke keer die 15-30 minuten je huiswerk maakt leer je daar ook weer van en als je dan die toets hebt zul je merken dat je je best veel dingen nog herinnert en minder tijd daaraan hoeft te besteden. Dit was in het begin moeilijk, omdat je natuurlijk nooit zin hebt om huiswerk te maken, maar zoals met alles went het!

5. Plan je huiswerk over het hele weekend in plaats van het te maken op zondagavond. Ik weet dat niet iedereen het maakt op het laatste moment maar het is handig om je huiswerk een beetje te plannen. Dat wist je waarschijnlijk al, maar het in de praktijk brengen is vaak lastiger. Wat voor mij goed werkt is om een heel klein beetje op vrijdag te doen (dat doe ik overigens niet altijd, ligt eraan wat ik voor vakken moet doen) om zaterdag ochtend werk ik meestal aan verslagen en dat soort dingen, meestal 1 of 2 uur, dan doe ik zondag ochtend het verdere huiswerk, het ligt er heel erg aan wat voor week ik heb hoeveel uur ik dan huiswerk maak en dan doe ik het laatste beetje zondagavond. 

Dit waren de eerste vijf tips, heel algemeen, heeft het je geholpen en zie je graag meer van dit soort artikelen? Laat een reactie achter!

4 opmerkingen:

  1. Leuke tips en denk dat zeker veel mensen hier wat aan zullen hebben! Ik had ook altijd moeite met plannen ook op het HBO, maar ben er gelukkig nu vanaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. handig! hier heb ik echt wat aan, dankjewel.
    xoxo"sanne. www.diarywithoutaname.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel handig ! Ik zie graag nog zo artikels voorbijkomen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The same stereotype commercial will irritate the viewer and you wan get the desired out put.
    This will open the mobile version of Google Reader in a new window.
    It is so convenient that almost everybody carries it along.


    Look into my homepage: mobile ad network

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Alsjeblieft geen spam en houd het netjes! Goed onderbouwde opmerkingen en kritiek zijn altijd welkom!